Het spelprincipe en voorbereidingen voorafgaand aan het evenement

Yot is een beetje anders dan de meeste larps. Het is bedoeld als een reeks evenementen met een doorlopend verhaal. Maar mocht nou blijken door omstandigheden dat een tweede evenement er niet in zit, dan zullen we dat tijdig bekend maken.
Hieronder kun je verder lezen hoe het evenement in elkaar zit en wat we verwachten van spelers die deelnemen.

NPC’s/SL’s

Tijdens het evenement zul je geen NPC’s of SLs zien. Iedereen is speler. Ook de organisatie speelt mee. De orga heeft op voorhand plot bedacht dat tijdens hun spel geïnitieerd wordt. Vanuit een spelersrol sturen ze het een en ander aan en soms is het nodig even OC te gaan om iets te regelen, maar er zijn dus geen OC geklede mensen om het spelletje te sturen. Er kunnen op voorhand mensen worden benaderd door de orga om plotstukken te helpen in gang te zetten, maar voor andere plotstukken zijn er zelfs helemaal geen mensen nodig.

Plot door spelers
Daarnaast vragen wij alle spelers om een plotstukje te initiëren. Dit wordt via een format dat bij de achtergrond van je personage hoort ingeleverd bij de organisatie. Indien gewenst kunnen orga en speler(s) contact met elkaar hierover hebben om verder te sparren. Wij vragen niet om grote plotstukken te initiëren die ingewikkelde of dure props vereisen. We vragen om kleine initiatieven om het spel levend en interessant te houden. Bijvoorbeeld: Iemand zoekt materialen om een tuniek te versieren en gaat bij anderen langs. Of iemand heeft een groepsspel meegebracht/bedacht en zoekt medespelers voor een gezellig avond. Of iemand was bezig met koken en schoot flink uit met een mes en zoekt genezers (nepbloed mag!). Kleine initiatieven dus, zonder veel voorbereiding. Grotere dingen mogen uiteraard ook en we vertrouwen erop dat onze spelers passend spel initiëren dat niet (alleen) draait om zichzelf, maar vooral anderen spel geeft en spel dat past in de setting.
De larp is 18+ dus volwassen onderwerpen gaan we niet perse uit de weg.

Regelsysteem
We kiezen er bewust voor om geen uitgebreid regelsysteem en ook geen safety-systeem te hanteren op Yot. We gaan uit van ieders eigen verantwoordelijkheid, zorg voor zichzelf en elkaar en het vermogen om op een juiste manier de eigen grenzen aan te geven. Is het spel te heftig, steek je hand op (OC) en loop weg als het je niet lukt om de situatie op een IC manier op te lossen.

24 uur
We spelen in principe een 24-uurs larp. Dat houdt in wanneer je wakker bent, je IC bent. Ook wanneer je je slaap nog uit je ogen wrijf, ook wanneer je eet, naar het toilet loopt, of je klaarmaakt om te gaan slapen. Omdat we toch ook graag een paar uurtjes slaap willen pakken geldt de regel dat er tussen 23:00 en 8:00 uur geen plot mag worden geïnitieerd op slaapplekken waardoor anderen wakker zouden kunnen worden. Op andere locaties kan er rustig doorgespeeld worden en ook de orga kan in de nachtelijke uurtjes plot uitzetten.

Samen eten
Aangezien we een stam/dorp spelen, verwachten we dat iedereen een steentje bijdraagt aan het verzorgen van avondeten, ontbijt en lunch, en met de afwas en schoonmaak. Mocht je het leuk vinden om te koken, dan kun je dat ook in je background verwerken. We koken (grotendeels) op open vuur. Hulp met snijden en roeren is ook onderdeel van koken, dus ook al ben je geen chefkok, iedereen kan helpen. Er is dus geen keukencrew die je avondeten voor je serveert en je bord afwast. Samen koken, eten en opruimen is onderdeel van het stamleven en dus onderdeel van het spel op Yot. Wij schenken geen frisdrank, maar wel vruchtensappen. Voor de liefhebbers is er thee, koffie en bier. We proberen alles zo IC mogelijk te houden. Graag zien we dat OC spullen zo veel mogelijk uit beeld blijven. Ook de verpakkingen van eten en drinken. Leg een nep bontdeken of een grote lap stof over je slaapzak en koop een naturel of witte kussensloop voor je kussen, want we slapen in een (IC) ijzertijdboerderij. Moet je met je toilettas naar het toiletgebouw, gooi die in een stoffen tas of zak (ook hiervoor is een kussensloop ideaal). IC spullen hoeven niet historisch correct te zijn. Kostuums ook niet, maar het moet wel passend zijn binnen de sfeer. We willen er alles aan doen om te zorgen dat iedereen zich zoveel mogelijk kan inleven en onderdompelen in de sfeer.

Families en oc voorbereiding
Voorafgaand aan het evenement delen wij spelers in groepen in. Deze groep is je familie en per familie organiseren we voorafgaand aan het evenement een OC online bijeenkomst van een uur (die in samenspraak wordt gepland) waarin iedereen kennis kan maken met elkaar en onderlinge achtergronden, relaties, ideeën en plannen kunnen worden doorgesproken onder leiding van de orga. Als je geen achtergrond hebt, werkt dit principe niet en kunnen de andere spelers niet verder. Mocht je niet op tijd een achtergrond kunnen inleveren door bijzondere omstandigheden, dan gaat dit altijd in overleg met de orga en kunnen er andere opties worden besproken. Indien dit niet gebeurt, word je plek vergeven aan een speler op de reservelijst en krijg je je geld terug. Is er niemand op de reservelijst, dan delen we je in als eenling en heeft dat IC mogelijk consequenties.

Er zal een document beschikbaar komen waarin alle stamleden in het kort beschreven worden. Het is verplicht om dit te lezen, maar we begrijpen ook dat het een te grote klus is om alles uit je hoofd te leren.

De orga kiest (in overleg met betreffende spelers) een raad van drie dorpshoofden om het evenement mee te starten. Of deze raad het hele event aangesteld blijft is aan de spelers. Mochten de spelers van de raad op voorhand een overleg willen dan is dat ook mogelijk.

Inschrijven
Je kunt je aanmelden met meerdere personen bij elkaar als je samen een familie wilt spelen. Dit mag tot een maximum van 4 personen. Ga er vanuit dat er altijd andere spelers bij jouw groepje worden gezet om samen een familie te vormen. Dit doen we om dynamiek in het spel te bevorderen en om flexibel om te kunnen gaan met de plaatsing van spelers.