We spelen op Yot zonder een regelsysteem. Dat betekent dat je zelf bepaalt wat je personage kan en wat niet. Dat is voor veel mensen misschien wennen, maar het principe wat je hierbij moet hanteren is dat als je het niet kunt uitspelen, dan kan je personage het ook niet. Als je zelf niet fysiek sterk bent bijvoorbeeld, kun je niet uitspelen dat je de sterke bruut bent en calls kunt maken zodat mensen achteruit vliegen als je ze een duwtje geeft. Als je zelf heel goed bent in mensen overtuigen, dan zou je kunnen besluiten dat je personage ook erg charismatisch is. Maar ook dan kun je geen call maken zoals ‘charm’ of ‘inspire’. Je zult echt je best moeten doen om rollenspel te spelen en daarin te bereiken wat je wil. Wat maakt dan je personage anders dan jezelf? Met name de karaktereigenschappen, wensen en angsten die je uitkiest om te spelen. Dus denk bij de creatie daar ook goed over na.

Omdat we jullie niet helemaal blanco het spel in willen sturen hebben we toch een aantal regels/uitgangspunten uiteen gezet zodat we, zonder een uitgebreid systeem, toch lekker kunnen spelen met elkaar.

Improvisatie regels

Er zijn vier mooie uitgangspunten die we willen hanteren in het spel. Deze worden veel gebruikt in improvisatietheater. Deze uitgangspunten hebben wij bijvoorbeeld gevonden op de website van Durf te improviseren.

Laat elkaar stralen
Dit vinden wij het belangrijkste uitgangspunt. Het spel maak je samen en het wordt het mooist als je samen speelt en niet alleen denkt aan jezelf. Ga in op initiatieven van anderen. Houdt iemand een speech, ga er dan in mee. Begint iemand ruzie te zoeken, speel mee. Speelt iemand een priester, twijfel dan niet aan de boodschappen die hij van de voorouders krijgt. Wanneer iemand je probeert te genezen met een kompres en verband, schreeuw het uit en geef reacties waar de genezer weer op in kan gaan. Zo maak je spel voor anderen mooi, succesvol en interessant, waardoor iedereen die betrokken is er een goeie ervaring uit kan halen.

Ja, en…
Dit hoor je ook vaak bij de theorie van het omdenken. Probeer zo veel mogelijk ja te zeggen op acties van anderen. Niet omdat je geen ‘nee’ mag zeggen, maar omdat het accepteren van uitnodigingen/uitdagingen en het ingaan op spel van anderen vaak meer oplevert dan je armen over elkaar slaan en niks doen. Natuurlijk zijn er ook situaties waarin ‘nee’ zeggen juist heel veel spel op kan leveren. Maak daar ook gebruik van. De kern van dit uitgangspunt is dus dat je bekijkt hoe je het meeste spel kunt genereren.

Samen kom je eruit
Spel maak je samen. Probeer niet (altijd) in je eentje de show te stelen, maar zoek mensen op om samen mee te interacteren. Haal mensen erbij als er problemen zijn. Als je denkt dat je een plotstuk opgevangen hebt, hou het niet voor jezelf (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) maar deel het. Zeker omdat we een groep spelen die samen woont, werkt en leeft.

Fouten maken mag
Nu staan wij in larp niet op een podium zoals bij improvisatietheater, maar ook in larp kun je iets verkeerds eruit floepen. Of iets pakt anders uit dan je had gedacht. Speel ermee en onthoudt dat het maar een spelletje is. Uit ervaring weten wij dat een verspreking zelfs kan leiden tot een fantastisch memorabele scène waarbij uiteindelijk alles weer op z’n pootjes terecht kwam.

Regels voor genezen, magie en rituelen

Omdat de setting wel een vleugje magie kent, zullen we dat hier toelichten.

Genezen
De setting kent geen magisch genezers, waarbij je je handen op een wond legt en het na een minuutje compleet genezen is. De genezing die wel mogelijk is, is de ‘gewone’ genezing met verband, kruiden, kompressen, zalven, inhalatiemethoden en verzin het maar. Alles wat je kunt bedenken wat logisch gezien in de ijzertijd mogelijk was (ja, dichtnaaien van wonden ook) mag worden gespeeld. Het zou echter vervelend worden als we een realistische geneestijd moeten gaan uitspelen. Iedereen begrijpt dat een wond aan je arm sneller geneest dat een gebroken been. Voor een globaal idee kun je aanhouden dat je van een goede snee (denk aan een oppervlakkige mes snee) inclusief behandeling wel een half uur last hebt. Is je bot gebroken dan heb je daar een paar uur last van. Lig je van boven tot onder in puin, dan ben je voor een uurtje toch wel uitgeschakeld waarna je een halve dag rustig aan loopt en geen gekke stunts gaat uithalen.

Dat zijn langere tijden dan je misschien gewend bent. Niemand gaat bijhouden of je je aan deze richtlijnen houdt. Het gaat erom dat je met vijf gebroken botten niet meteen na tien minuten weer springlevend bent. Speel het goed uit, neem de tijd, maar beperk jezelf niet te veel.

Magie
Magie is in de setting van Yot vooral te vinden op het spirituele vlak. Er zijn dus geen magiërs of druïdes die spreuken kunnen casten. Wel zijn er priesters aanwezig die het geloof in de voorouders levend houden en die de dorpelingen leiden met hun wijsheid. Ze zeggen te kunnen praten met de voorouders en de mensen uit het dorp geloven dat ook echt. Hier kun je lezen welke voorouders er zijn. Ze worden allemaal aanbeden, het is dus niet zo dat een priester zich allieert aan één voorouders. De voorouders horen allemaal bij elkaar en zijn op verschillende momenten belangrijk. Wil je een priester spelen, ben je vrij om dit in te vullen zoals je wil. Misschien kun je het terugzien in je kostuum, wellicht in de sieraden die je draagt. Misschien heb je attributen bij je zoals wierook (niet historisch correct, maar vinden we wel tof!), beeldjes, offers, muziekinstrumenten, botjes, een orakel… Daarmee kun je de zegen vragen van de voorouders en daarmee mag je rustig spelen. Ook als je bijvoorbeeld anderen inzegent kun je bijvoorbeeld zeggen dat ze zich moediger voelen, of wanneer je een bepaalde ceremonie hebt gedaan kunnen mensen trouwen, of ze voelen zich helemaal rustig met een leeg hoofd. Of ze hebben (zogenaamd) raad gekregen van een voorouder via jou. Als je er leuk spel mee maakt, kan er heel veel. We vertrouwen erop dat je geen grote stunts uithaalt. Mocht je nu iets willen doen waarbij je denkt dat de invloed groot zou kunnen zijn of zou je willen praten met de voorouders en ze iets willen vragen, roep dan iemand van de orga erbij. In dit soort situaties functioneren ze gewoon als SL en kunnen ze naast/bij je zitten wanneer je je spel speelt.

Rituelen
Het is mogelijk om rituelen te doen in deze setting. Maar als je geen priester bent, heeft dat waarschijnlijk vrij weinig effect. Dus het moet wel in het straatje passen van je personage. In de cultuur van Yot is het ook ‘not done’ om als niet-geestelijke te gaan knoeien met krachten van de voorouders.

Priesters kunnen dus wel rituelen doen, maar we willen jullie vragen én uitdagen om dit op een andere manier te doen dan de manier die we bij larp zo goed kennen: cirkel trekken, elementen uitnodigen, beetje praten en hopen op een SL call. Dit vergt wat creativiteit. Het is niet zo dat je al deze dingen niet mag doen, maar cliché de vier elementen aanroepen past niet zo goed in de setting. Voorouders aanroepen bijvoorbeeld wel. Het zou mooi zijn om attributen te gebruiken, zoals beeltenissen van de voorouders, offers (niet menselijk), instrumenten, zang of dans. Het zou ook mooi zijn om het volk te betrekken bij de activiteiten, om de voorouders te laten zien dat heel veel mensen hetzelfde doel willen bereiken.

Als je een ritueel gaat doen en je hebt daarbij een call nodig, betrek dan iemand van de orga bij je spel en vraag even tussen neus en lippen door of de orga bij de uitvoering wil zijn. Dan zullen zij af en toe even uit hun spelersrol stappen en je iets influisteren als dat nodig is.

Kan je personage dood gaan?

Ja.

Omdat we het spel in jullie handen leggen en er geen vast omlijnde regels zijn voor wanneer je personage doodgebloed is, dodelijk vergiftigd werd of dusdanig toegetakeld is dat het niet meer te redden is, kun je ook tot op zekere hoogte zelf spelen met wanneer je personage dood gaat. We verwachten dat niemand zomaar besluit zijn personage te laten sterven. Meestal raken spelers nogal gehecht aan het poppetje en is juist het tegendeel waar. Maar uiteindelijk gaat het nog steeds om geloofwaardig spel en eerlijk spel.

Stel dat je zwaar gewond bent en er kijkt grofweg 10 minuten niemand naar je om, tja… Je zou ervoor kunnen kiezen je personage te laten sterven. Je zou er ook voor kunnen kiezen dat, wanneer je toch nog genezen wordt, je gaat spelen met een (semi-)permanente handicap. Denk er over na: wat levert leuk spel op? Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.

In uitzonderlijke gevallen kan iemand van de orga de call maken dat je personage sterft. Dat gebeurt, zoals we het nu kunnen voorzien, alleen in situaties die daar echt toe leiden en wanneer iemand in onze ogen doorspeelt terwijl zijn personage onmogelijk nog in leven had kunnen zijn. We maken geen ‘fatal’ calls die uit de lucht komen vallen.

OC veiligheid

We hanteren geen safety systeem met (hand)gebaren of iets dergelijks voor als je het spel te lastig vindt worden. Bij Yot gaan we er vanuit dat iedereen op een verstandige manier het spelletje speelt.

Als jij bepaald spel niet fijn vindt, om welke reden dan ook, probeer dan een IC uitweg te vinden. Loop even weg, zeg dat je alleen wil zijn, etc. Mocht dit niet helpen, of kun je dat niet opbrengen, geef dan gewoon een korte OC boodschap. “Even OC: dit is niet prettig.” In ernstigere gevallen bestaat er altijd nog een ‘no play’ call die je kunt zeggen en kunt weglopen.

Dit geldt ook voor mensen met fysieke beperkingen. We werken niet met de zogenaamde rood-witte dipperlinten. Als jij op een bepaalde manier fysiek beperkt bent, ben jij er zelf verantwoordelijk voor dat je de grens niet over gaat. Mocht iemand iets bij of met jou doen wat niet okee is, zeg dit dan gewoon kort. Eventueel met het “Even OC …” ervoor.

We zijn ervan op de hoogte dat sommige mensen van mening zijn dat deze OC boodschappen tussendoor storend zijn. Maar een safety-systeem heeft net zo goed OC aanwijzingen (vaak gebaren) die net zo spelbrekend kunnen zijn. Wij kiezen daarom voor de eigen verantwoordelijkheid van de speler en de straight forward manier van communiceren met een OC mededeling. In onze ervaring werkt dat prima en wordt dat ook gerespecteerd. Mocht iemand kritiek krijgen op het gebruik van OC mededelingen ten behoeve van de eigen veiligheid, dan horen wij dat (tijdens het event) graag om dit vlug te kunnen oppakken en uitpraten.

Is er een OC plek?
Als je wakker bent, ben je IC. Op vrijwel elke locatie ben je IC. We maken een uitzondering voor het veldje voor het mini museum. Dit bestempelen we als OC veldje. Daar kun je even bijkomen, even stoom afblazen of even kletsen, mocht je dat nodig hebben. Beperk je volume wel tot een minimum, want anderen spelen gewoon door.